fbpx
Zkáza Titanicu v 11 zajímavostech

Na přelomu 19. a 20. století propukl zlatý věk zaoceánské dopravy. V té době vznikl ambiciózní plán na monopol transatlantické přepravy společnosti White Star Line: postavila největší dopravní prostředky v historii lidstva do té doby – lodní dvojčata Olympic a Titanic. Megalomanské pojetí jejich možností ve společnosti vyvolalo nevídanou důvěru v technologie. Každé dítě i díky filmovým zpracováním zná vyprávění o pokoření této lidské arogance. Ztroskotání „nepotopitelného“ Titanicu při první plavbě je dodnes fascinujícím tématem zkoumání amatérů, vědců i konspiračních teoretiků. Proto jsme se zaměřili na zajímavosti, které jste možná o nejslavnější lodní katastrofě nevěděli. Zkáza Titanicu nepřestává fascinovat.

Reklama

#1 Prokletý Titanic

Titanic měl být opředen smůlou už od prvních dnů. Po ukončení hrubé stavby lodi se údajně zevnitř ozývaly rány kladivem. Dělníci věřili, že ve dvojité kostře lodi zůstal zaživa pohřbený jeden z řemeslníků. Ostatně nebylo by to poprvé, byla to noční můra lodních stavařů a zasadila u Titanicu první semínko pověrčivosti.

Řemeslníci s lodními šrouby lodi před jejím spuštěním na vodu.

#2 Nezvratný osud

Významný bankéř a majitel společnosti White Star Line, John Pierpont Morgan, se měl první plavby své loďařské senzace zúčastnit. Ostatně na Titanicu mu byla vyhrazena největší kajuta se soukromou promenádní palubou. Náhlá změna plánů, díky níž se tragickému ztroskotání vyhnul, byla zdrojem jedné z mnoha z konspiračních teorií. Údajně měl nechat loď záměrně potopit, aby se zbavil prominentních bankéřů na palubě, kteří byli proti jeho plánům vytvořit americkou centrální banku. Pro představu – na lodi bylo ve chvíli potopení několik milionářů, jejichž majetek představoval přes 100 milionů liber. Těžko říct, jestli šlo o efekt nezvratného osudu, ale Morgan rok na to náhle zemřel při své cestě do Egypta.

John Jacob Astor byl ve své době nejbohatším mužem planety. Na záchranný člun nalodil svou mladou těhotnou manželku a sám při ztroskotání Titanicu zemřel. Jeho přítomnost na lodi byla zdrojem řady konspiračních teorií.

#3 Předducha tragédie

Jedna z přeživších zkázy Titanicu, tehdy sedmiletá Eva Hurt, vypověděla, že před cestou z Anglie do Kanady měla její matka zlou předtuchu a cesty se bála. Když se ovšem dozvěděla, že budou cestovat na Titanicu, uklidnila se, neboť ten byl přece nepotopitelný.

Modla nejmodernější technologie té doby – nepotopitelný Titanic.

#4 Liverpool hrdinům

V Liverpoolu se nachází Památník hrdinů strojovny Titanicu. Je zde vzdán hold odkazu a památce 244 zesnulým strojařům, kteří se v kotelnách lodi snažili do poslední chvíle udržet přísun proudu. Což mimo jiné umožnilo i co nejdéle vysílat nouzový signál námořní dopravy CQD. Proč právě Liverpool? Majitel parníku, společnost White Star Line vznikla 72 let před potopením Titanicu právě v tomto centru střední Británie. Liverpool byl navíc papírově domovským přístavem slavné lodi.

zkáza titanicu
Titanic a Olympic. Dvojčata z domovského přístavu v Liverpoolu.

#5 Nejlevnější lodní lístky

Cestující třetí třídy si většinou kupovali jen jednosměrnou jízdenku do Ameriky, proto na první pohled nebyli pro přepravní společnost zajímaví. Ale bylo známo, že po tom, co si v nové vlasti našli práci a zařídili domov, zvali sem další členy rodiny. Proto se k nim lodní společnost chovala nadstandardně – měli čtyřikrát denně jídlo servírované na porcelánu a v jídelníčcích byla reklamní pohlednice, kterou mohli poslat svým příbuzným. Zde je nutné připomenout, že po po tragické srážce parníku s ledovcem bylo mnoho cestujících ze třetí třídy zamčeno v podpalubí. Nedostali tak ani šanci o svůj život s ledovým oceánem bojovat a zkáza Titanicu se jim stala osudnou.

Isidor Strauss a jeho manželka Rosalie Ida Blun i přes své bohatství a postavení společně zemřeli na Titanicu. Rosalie odmítla nastoupit do záchranného člunu a zůstala po boku svého manžela. 

#6 Osudové rozhodnutí

V roce 1896 bylo stanoveno nařízení, že loď vážící přes 10 tisíc tun musí mít 16 záchranných člunů. Parník měl ale 45 tisíc tun a vezl mnohem víc cestujících, než bylo doposud možné. Na zodpovědnost ředitele White Star Line Josepha Bruce Ismaye však byla loď vybavena jen tímto stanoveným minimem, tedy 16 čluny krát 65 míst. Měl tím být maximalizovaný prostor na palubě pro pohodlí cestujících a navíc – člunů se přeci nemělo nikdy využít. Počet míst v záchranných člunech nestačil ani pro polovinu cestujících a posádky na lodi. Ismay sám potopení Titanicu přežil a žil v ostudě dalších 25 let.

Josepf Bruce Ismay, představitel společnosti Star White Line, ztroskotání Titanicu přežil.

#7 “Těžko uvěřit”

Přesvědčení o nepřemožitelnosti síly Titanicu přírodními živly bylo tak silné, že se ani novináři z počátku neodvážili referovat o tragédii lodi a jejích pasažérů. Nejdříve psali o tom, že se sice s ledovcem srazila, ale je i s celou posádkou tažena zpět do přístavu. Celý den trvalo, než se mezi lidmi rozšířila zpráva, že se Titanic opravdu potopil a většina cestujících nepřežila. Ani poté ale společnost nedokázala přijmout, že doposud nejsofistikovanější vynález lidstva mohl “jen tak” najít zkázu ve vlnách Atlantiku. Potopení parníku mělo na dlouhou dobu vliv na propad důvěry v technologie.

Ani média z počátku nevěřila tomu, že se Titanic skutečně potopil. Nejvíce pak táhlo téma význačných milionářů, kteří zde zahynuli.

#8 Pomoc na dosah

Na pomoc potápějící se lodi jako první vyrazila 58 mil vzdálená Carpathia. Naopak na nouzové vysílání ani odpálení signálních světlic parníku nereagovala 11 mil vzdálená Californian. Stejná loď, která byla před katastrofou s Titanicem naposledy v kontaktu – varovala jej před ledovými krami ve směru plavby. Kapitán Californian, Stanley Lord, se k místě potopení Titanicu vydal až ráno, když dostal zprávu o tragédii od ostatních lodí. Setkal se zde s Carpathií, jejíž posádka nalodila všechny přeživší osudné tragédie.

Kapitán parníku, Edward J. Smith, zahynul při ztroskotání Titanicu s ostatními cestujícími. Naposledy byl spatřen na kapitánském můstku lodi. Do důchodu mu zbývalo posledních pár dní plavby do USA.

#9 Pojistný podvod

Potopení Titanicu vyšetřovalo 5 nezávislých komisí z Británie i Ameriky. Ty vyslechly desítky přeživších a odborníků na lodní dopravu. Přestože už tehdy definitivní vyšetřovací zpráva potvrdila, že se loď potopila po srážce s ledovcem, kvůli níž utrpěla roztržení pravé přídě, vyrojila se řada konspiračních teorií. Jednou z nich bylo tvrzení, že se ve skutečnosti potopil Olympic, identické dvojče Titanicu. Ten se rok před tím srazil s vojenským křižníkem Hawke. Vyšetřovací komise stanovila, že za kolizi mohl Olympic a pojišťovna odmítla pojistné na opravu těžce poškozené lodi uhradit. Zkáza Titanicu tak podle konspirátorů měl být dobře vymyšlený pojistný podvod.

#10 Konspirační teorie

Další konspirační teorie hovoří o potopení kvůli požáru uhlí v jedné z kotelen oslabujícím konstrukci lodi. Údajně za potopením Titanicu mohly stát i nekvalitní pláty lodní konstrukce, jež neobstály v prostředí ledové vody severní části Atlantského oceánu.

Řady týdnů média neřešila nic jiného, než osudy jednotlivých cestujících a konspirační teorie.

#11 Zkáza Titanicu na stříbrném plátně

Zájem o katastrofu dokazuje i neutuchající zájem filmového průmyslu. První filmové (i když němé) zpracování Titanic se objevilo již několik měsíců po katastrofě. V jedné z hlavních rolí se dokonce objevila i žena přeživší katastrofu. Vzrušující téma nadále zpracovaly desítky dokumentů, snímků a seriálů, například Atlantik (1929), Titanic (1943), Titanic (1953 – Oscar za scénář), Zkáza Titanicu (1958), S.O.S. Titanic (1979), Vyzvednutí Titaniku (1980), Titanica (dokument), Titanic (1996) a Titanic (1997 – 11 Oscarů).

Zdroj fotografií: wikimedia.org

Přečtěte si o digitální mapě vražd středověkého Londýna

Reklama

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa se nezobrazí.

Copy link
Powered by Social Snap