Historie legendárních cukrovinek značky HARIBO by mohla být reklamou na sen. Řadový pracovník cukrářské fabriky vybudoval celosvětové impérium, jehož ambasadorem se stali pověstní gumoví medvídci. Řadu historických milníků, vzestupů, ale i pádů značky korunuje letošní 100. výročí.
Cesta firmy začala na konci 18. století v německém Friesdorfu poblíž Bonnu, kde se jako syn řemeslníka a farmáře narodil Johannes Riegel. Po základní škole se na přání otce věnoval studiu architektury, ale nakonec se vyučil cukrářem. Jako mladý a nekvalifikovaný zaměstnanec začínal v tradiční cukrářské výrobě Kleutgen & Meier. Ta produkovala sladkosti z ovocné gumy a lékořice, či farmaceutické pastilky. Tady pět a půl roku pronikal do technologií výroby cukrovinek.
Poté se ujal místa v neusské cukrárně a po roce v ještě vzdálenějším Osnabrücku, kde jej v roce 1914 zastihl povolávací rozkaz. V první světové válce působil jako posel a později poddůstojník, ve vřavě bojů dokonce přišel o sluch. Po válce se Riegel stal podílníkem společnosti Heinen, ale krátce nato, v roce 1920, založil vlastní firmu pojmenovanou jako akronym slov HAns RIegel, BOnn. Právě v Bonnu zakoupil na předměstí dům a v jeho kuchyni poněkud spartánsky započal vlastní výrobu. Rodí se historie HARIBO.
Základem nejen státu je rodina
Ne nadarmo se říká, že je HARIBO rodinná firma. Hans se oženil s Gertrud Vianden, a ona také byla prvním zaměstnancem mladé společnosti. V roce 1922 Hans, inspirován cvičenými medvědy na jarmarcích, vymyslel gumovou cukrovinku ve tvaru tančícího medvídka. Oproti dnešním medvídkům byl ten původní větší, silnější a prodával se v poválečném Německu v ceně jednoho feniku za dva kusy.
Časem už progresivní společnosti přestávala logistika prostřednictvím bicyklové rozvážky paní Riegelové stačit. Byl pořízen první firemní automobil, nové výrobní a skladovací prostory a dařilo se i v soukromém životě: Hansovi a Gertrud se v rozmezí tří let narodili synové Johannes Peter, Paul a dcera Agnes. S poptávkou postupně docházelo k dalšímu rozšiřování sortimentu, mimo jiné vzniklo i další „haribácké“ eso – lékořicové bonbony.
Firma zažívala doslova boom. Už na začátku 30. let zaměstnávala na 160 lidí a její zboží prodávaly obchody po celém Německu. Z té doby také pochází slavný reklamní slogan „HARIBO macht Kinder froh“ – tedy „HARIBO rozveselí děti“. Výrobu Riegelovi rozšířili i do Dánska a před druhou světovou válkou byli se 400 pracovníky jedním z největších zaměstnavatelů regionu.
Těžká válečná léta
V prvních letech války dokázala společnost fungovat bez zásadních ztrát. Hans Riegel mezi politickými bouřemi umně manévroval a přizpůsoboval podnikání režimu své doby. Alespoň tak, jak to bylo nevyhnutelné. Třeba své pracovníky převedl pod German Labor Front, sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců právně propojené s Národně socialistickou německou dělnickou stranou (NSDAP). Sám udržoval kontakty s nacionalistickým bonnským primátorem Ludwigem Rickertem, ale politicky se od něj distancoval. Až do roku 1944 se vyhnul i členství v NSDAP.
HARIBO bylo později obviněno z využívání nucené židovské pracovní síly. Firma to však (spolu s dalšími společnostmi jako Adidas – Salomon) popřela a odmítla se účastnit financování fondu pro přeživší nuceně nasazené pracovníky. Uvedla, že „…pod ochranou údajné solidarity se znovu objevuje teze kolektivní viny. O utrpení, které existovalo, není pochyb. Ale to již nelze napravit.“.
Z dlouhodobého hlediska ale HARIBO utrpělo významné ekonomické ztráty. Byl nedostatek surovin, poptávka se vytratila, zahraniční obchod doslova zhroutil. „Tahounem“ výroby byly lékořicové produkty, které měly spotřebu pro svůj léčebný efekt. Těsně před koncem války, 31. března 1945, pravděpodobně v důsledku srdečního selhání, ve věku 52 let Hans Riegel zemřel. Společnost zdědila manželka a po návratu synů z válečného zajetí v roce 1946 nastala nová éra gumových medvídků pod vedením Hanse a Paula Riegelových.
Zrodila se legenda
HARIBO pod patronátem zakladatelových synů nebývale expandovalo. Už pět let po válce mělo na tisíc zaměstnanců. V rámci televizní reklamy Hans Peter rozšířil firemní slogan „HARIBO rozveselí dětí“ o „a dospělé stejně tak“. Variaci ostatně znají i Čeští diváci porevoluční televizní reklamy, kde děti zpívaly chytlavý popěvek „HARIBO chutná malým, stejně tak i dospělým“. Vznikl první pytlík slavných zlatých medvídků, kteří v roce 1978 získali upravený tvar, jaký znají milovníci gumových bonbónů dodnes. V roce 1989 se také objevil obrázek zlatého medvídka s červenou mašlí.
Bratři Riegelovi se za desítky let ve vedení značky HARIBO postarali o úspěch firmy celosvětového formátu. Expandovali do Číny a Ameriky, otevřeli výrobu v Brazílii. Mimo jiné převzali i výrobu společnosti Meier & Kleutgen, kde s výrobou cukrovinek začínal jejich otec. Stáli za úspěšnými reklamními kampaněmi a rozšíření sortimentu o marschmallows, či pozdější žvýkací bonbóny MAOAM.
Francouzské ministerstvo zahraničních věcí jmenovalo Hanse Riegela rytířem Čestné legie, bylo mu propůjčeno Velké zlaté čestné vyznamenání Rakouské republiky. Jeho bratr byl zapsán do Zlaté knihy města Bonnu za mimořádné zásluhy v oblasti rozvoje hospodářského centra. Hans Riegel byl až do své náhlé smrti v říjnu 2013 zodpovědný za ekonomický úsek včetně marketinku a prodeje. Paul vedl až do své smrti v roce 2009 výrobu. HARIBO za dobu své existence – kromě spokojených zákazníků – získalo řadu ocenění.
Zdroje: Web Haribo.com – Příběh úspěchu HARIBO, Charles P. Wallace – The Final Reckoning , Christoph Kaltscheuer – Hans Riegel, Fotografie: Wikimedia Commons
Napsat komentář